A Határtalanul! program keretében benyújtott nyertes pályázatunk megvalósítására 2018. április 19-22. között kerül sor a 7. évfolyamos tanulók részvételével.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő lebonyolításával kerül megvalósításra a sikeres pályázatunk.
A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. A tanulmányi kirándulás lehetőséget teremt arra, hogy a tanulóink megismerjék a külhoni magyarok életét, ezáltal gazdagodjon a személyiségük, erősödjön a nemzettudatuk.
Nagy magyarjaink nyomában a Felvidéken címmel Petőfi Sándor, Arany János és Kodály Zoltán életéhez, munkásságához kapcsolódó helyeket, kulturális emlékeket és magyar történelmi nevezetességeket keresünk majd fel. Közben megismerkedünk a Felvidék, Zoboralja természeti szépségeivel is kirándulások keretében. A tanulmányi kirándulás remek lehetőséget biztosít az iskolán kívüli ismeretek szerzésére, a gyerekek meglévő tudásának elmélyítésére is.
A Nagycétényi Alapiskola tanulóival megvalósítandó közös programok személyes kötődések, barátságok kialakulását is segíthetik, ezáltal erősítik majd a gyerekekben az egy közösséghez, az egy nemzethez való tartozás érzését is, és talán egy hosszabb távú együttműködés lehetőségét is megteremti majd az iskolák között.
A kirándulásunk keretében megtekintjük Dévény, Pozsony és Nagyszombat nevezetességeit. Majd Nyitrát és környékét barangoljuk be, közben felkeressük a Kodály Zoltán munkásságához kötődő Alsócsitárt és Nyitragerencsért is. Túránk során eljutunk a gimesi várhoz és a kistapolcsányi kastélyhoz is. Selmecbányán bejárjuk a Szabadtéri Bányászati Múzeum föld alatti András-aknáját túra keretében. Az Evangélikus Líceumnál egy verssel idézzük meg Petőfi Sándor emlékét. Az Arany János-emlékévhez is kapcsolódóan Alsósztregován megtekintjük a Madách-kúriát, ahol megemlékezünk Madách Imre és Arany János kapcsolatáról is.
A tanulmányi kiránduláshoz kapcsolódó ismeretek elmélyítését különböző pedagógiai módszerek alkalmazásával kívánjuk segíteni. Az előkészítő órákon projektmódszerrel ismerjük meg Szlovákia magyarlakta területeit a gyerekek előzetes felkészülésére és külső előadókra építve. Szeretnénk motiválni a tanulókat is az önálló ismeretszerzésre: a tanulók a helyszínekhez kapcsolódóan előzetesen, önállóan illetve csoportokban információkat gyűjtenek, melyeket a társaikkal megosztanak kiselőadás, prezentáció formájában. Az ismeretek rendszerezését, rögzítését segítheti majd az elkészítendő kirándulási napló.
A tanulmányi kirándulást követően szeretnénk az iskolában bemutató foglalkozást, színes beszámolót tartani a 6. évfolyamos tanulóknak és osztályfőnökeiknek az utazás során szerzett ismeretekről, élményekről.