Tiszaparti Római Katolikus

A hónapban 4367

Összesen 404774

4 vendég és 0 tag van jelen

„Magyarságunk az irodalmi hagyományokban Nagyenyeden és Szolnokon”

azaz

Tiszapartisok és enyedi diákok nagy kalandja Nagyenyeden és Szolnokon az irodalmi hagyományok jegyében

Először Nagyenyeden jártunk öt napig, 2015. pünkösdjén, egész pontosan 2015.05.21-25. között.

Erre az útra a Határtalanul!  pályázat ( Együttműködés gimnáziumok között) keretén belül juthattunk el. A programban szolnoki 28 diák és 3 kísérőtanár vett részt. A projekt címe „Magyarságunk az irodalmi hagyományokban Nagyenyeden és Szolnokon” címmel volt, s ennek keretébe kutattuk a két város nemzeti irodalmi hagyományait.

Az első napon (05.21.) reggel fél nyolcra terveztük az indulást, míg végül 7:45 perckor elindult a buszunk a Pelikán Szálló parkolójából. Az első hosszabb, városnézős-sétálgatós pihenőnket Nagyváradon töltöttük el, ahol többek között az Emke kávézót, a Szigligeti Színházat és a Sas palotát tekintettük meg, melyek Ady Endréhez köthetők.   A következő hosszabb pihenőnket a Királyhágón tartottuk, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt a környező erdélyi hegyekre. Ezután továbbutaztunk Nagyenyedre, ahová az esti órákban érkeztünk meg. Az ottani diákok már finom vacsorával vártak bennünket, ezután elindultunk a város szélén álló Két fűzfa panzióba, ahol az 5 nap alatt a szállásunk volt. Rövid idő alatt  sikerült mindenkinek elfoglalnia  a szobáját, és az éjszaka folyamán kipihenni a hosszú út fáradalmait.

A második napi programunk a Bethlen Gábor Református Kollégiumban kezdődött a projekt megtervezésével, illetve a nagyenyedi rész megvalósításával foglalkoztunk. Először csoportokba szerveződtünk a projekt megoldásához, aztán a Kollégium könyvtárában folytattunk kutatómunkát az irodalmi témában az enyedi diákokkal közösen. Prezentációk készültek a témában, melyeket közösen elő is adtunk. Délben megebédeltünk, és ezután elindultunk a Remetei Kolostor felé, ahol először szétnéztünk, bő fél órán belül pedig elindultunk a sziklaszoros felé, ahol egy jó hosszú sétálós-sziklamászós túrát tettünk. Az esti órákban a vacsora után az enyedi diákok bulit rendeztek nekünk. Ezt megelőzően ismerkedési estet tartottunk.

A harmadik napon Torockó felé vettük az irányt, ahol először is a csoport nagy része megmászta a Székelykő 1168m-es csúcsát, majd miután visszaértünk a faluba, 2 órás pihenős, lazítós szabadprogram után elindultunk „városnézésre” és ezután elindultunk a szállásukn felé. Útközben megtekintettük Torockószentgyörgyön Brassai Sámuel szülőházát. Az estét az enyedi diákokkal közös játékkal, beszélgetéssel töltöttük a szállásunkon.

Negyedik nap, reggeli után elindultunk Kolozsvárra, ahol a Szent Mihály templomban részt vettünk a 10 órai magyar nyelvű pünkösdi ünnepi szentmisén. A szentmise végén közösen elénekeltük a magyar Himnuszt, amelyet egy zenekar kísért. Felemelő érzés volt a határon túli magyarok között magyarnak lenni.  Miután vége lett a misének, elmentünk Mátyás király szülőházát megtekinteni. Innen a Bolyai Egyetem utcájába mentünk tovább, ahol kirakodóvásár volt, valamint nagyon jó hangulat! Út közben megtekintettük Sárkányölő Szent György szobrát, majd városnézésünk végállomása a Farkas utcai református templom volt. Később a Házsongárdi temetőben felkerestük a híres magyar írók, költők sírjait, ahol feladatlapot töltöttünk ki irodalmi témákban. Utána rövid szabadprogramunk volt a kísérő nagyenyedi diákokkal. Délután a festői szépségű Tordai hasadékban tettünk egy kis sétát, mely a Székelykő után már nagyon kímélő túra volt.  Ezután hazaindultunk, a szálláson megvacsoráztunk, majd szabadprogram volt a nagyenyedi diákokkal.

Ötödik napon reggeli után elindultunk haza. Nehéz szívvel vettünk búcsút a Kollégiumtól, az enyedi barátainktól, de tudtuk, hamarosan találkozni fogunk Szolnokon, ahol a közös élményeink folytatódnak majd. Hazafelé Körösfőn megálltunk, ahol megcsodáltuk a fakazettás mennyezetű református templomot, valamint a kirakodóvásárt tekintettük meg. Innen ajándékokkal és fantasztikus élményekkel tértünk haza az esti órákban.

Második utazás: Nagyenyedi diákok látogatása Szolnokon 2015. június 3-7. között

Éppen csak hazaértünk Nagyenyedről, már készültünk is az enyedi diákok fogadására, akik 2015. június 3-án érkeztek meg Szolnokra, a délutáni órákban, a Gimnázium épületéhez. Rövid üdvözlés után segítettünk nekik a szállásra eljutni, mely a gimnázium közelében, a Szolnoki Főiskola kollégiumában volt, a 10. emeleten. Innen páratlan kilátás nyílt a városra. Vacsora után a két iskola diákjai közös sétát tettek a városban.

A második napot Szolnokon töltöttük közösen. Reggel közös reggeli misén vettünk részt, majd a Gimnázium Igazgatónője köszöntötte a vendégeket. Közösen körbejártuk az iskolát, majd ellátogattunk a Verseghy Ferenc Megyei Könyvtárba, ahol Szécsi Annamária könyvtáros tanárnő előadását hallgattuk meg Szolnok irodalmi múltjáról és jelenéről. Ez alapján ebéd után a már megszokott munkaformában, csoportokban elkészítettük és előadtuk a prezentációkat Szolnok irodalmi életéről. Délután városnéző sétán voltunk közösen , majd este részt vettünk a Nemzeti Összetartozás Napja Szolnok városi rendezvényén, ahol az enyedi diákokat külön is köszöntötték. Felemelő érzés volt közösen énekelni a székely és a magyar himnuszt. A műsort követően közös bográcsos vacsorát fogyasztottunk el a Belvárosi Plébánia templomkertjében, melyet tiszapartis diákok szülei főztek nekünk.

A harmadik napon délelőtt elkészítettük a prezentációk alapján azt az albumot, mely Nagyenyed és Szolnok irodalmi múltját és jelenét mutatja be, majd a Tiszaparti tanulóinak bemutatkoztak az enyedi diákok kis műsorral, illetve a élménybeszámolók hangzottak el a nagyenyedi kirándulásról.  Az eseményről fénykép is készült, mely az Új Néplap másnapi      ( június 5-i) számában jelent meg. Ebéd után Kecskemétre mentünk közösen, a városnéző séta után elmentünk a Leskowsky hangszergyűjteményt megtekinteni, mely mindenkinek nagy élmény volt, hiszen ki is próbálhattuk a hangszereket. Ezután kis szabadidő keretében a Malom Centerben vásároltunk. Este, vacsora után kicsit sétáltunk még Szolnok belvárosában.

A negyedik napon Budapestre kirándult a két iskola diáksága közösen, autóbusszal. Már az oda vezető úton jó volt a hangulat a zenének köszönhetően. A nyári forróságban végigsétáltunk a Budai Várban, megnéztük a Mátyás templomot, a Halászbástyát, a Köztársasági Elnök Palotáját, majd lesétáltunk, átmentünk a Lánchídon, gyönyörködtünk a Duna látványában. Fél egytől a Parlamentben fogadtak bennünket, ahol megtekintettük a koronázási ékszereket, valamint bepillantottunk a honatyák üléstermébe is. Délután az Állatkertben hűsöltünk, és nagyon jól szórakoztunk a sokféle élőlény társaságában. Este pizzériában voltunk vacsorázni.

Az ötödik napon. reggeli után elbúcsúztunk egymástól. Szívünk sok élménnyel volt tele, nehéz is volt az elválás, de megfogadtuk: jövőre újra találkozunk, mert újabb közös projektet fogunk megvalósítani, hiszen a két iskola testvériskolai kapcsolatát továbbra is ápolni fogjuk. Hogy mi lesz a téma? Bizony, az még titok, de egy biztos: izgalomban, szórakozásban jövőre sem lesz hiány!

Képgalériák

6. óra          12.40 - 13.25

7. óra          13.35 - 14.20

8. óra          14.30 - 15.15

Copyright © Tiszaparti Római Katolikus Általános Iskola és Gimnázium 2014. Minden jog fenntartva.